WellnessByCamilla

En blogg om viktiga saker i mitt liv; om äktenskap, familj, vänskap, böcker, hälsa, resor, inredning och annat kul!

Special-uppdrag denna vecka..

Nu på torsdag kväll så ska jag ha en föreläsning om STRESS för en grupp tjejer :)
På söndag ska jag ha ett Zumba-pass med en hyresgästförening:)
Två special-uppdrag alltså denna vecka. Alltid extra spännande = extra kul!
Vi hörs med en summering på hur det gick för mig;)
Nu godnatt!
På söndag är vi i gassande sol i Sigtuna på isen igen!
Det är en typ av komponerad motion och stresshantering som jag gillar:)
Kanske ses vi där?

Jag förlänger mitt liv:)

 

Varje morgon äter jag: havregrynsgröt med mjölk, 2-3 hackade frukter, ingefära, kanel och gurkmeja.

Har hållt på med kryddorna hela vintern och har på det sättet varit piggare och friskare än någon annan vinter!

 

  • Ingefära är som naturens egen antibiotika. Asiater har använt den i tusentals år som "universalmedicin" mot magbesvär, feber och infektioner och för att få vitalitet och ett långt liv. Den kan också tydligen motverka och lindra åksjuka. Den kan också lindra smärta och motverka inflammationer. Vid förkylning lindrar den nästäppthet och öppnar upp bihålorna. Det är en antioxidant. Den är cirkulationsstimulerande, avslappnande och blodlösande. Den sätter fart på restprodukter och toxiner, vilket förbättrar allmäntillståndet och stärker immunförsvaret.
  • Kanelen är bra för blodsocker-regleringen och insulinkänsligheten - det minskar sötsuget.
  • Gurkmeja kan stoppa alzheimer och hejda tillväxten av cancertumörer. Det är en mycket kraftig antioxidant - tio gånger starkare än vitaminer!! Den motverkar inflammationer, och inflammationer ligger bakom många kroniska sjukdomar, så som artros och sjukdomar i bukspottkörteln, levern och lungorna.

 


Så jag har ett rejält skydd i min kropp mot många sjukdomar!

Här är senaste forskningen om GURKMEJA:


LINKÖPING. Forskare vid Linköpings universitet har lyckats få gen­modifierade bananflugor med ­tydliga alzheimersymptom att leva längre genom att ge dem färgämnet curcumin som finns i gurkmeja.

Kryddan är vanlig i indisk mat­lagning, skarpt gul och ingår ofta i curry.

Flugorna som fick curcumin levde 75 procent längre än de sjuka flugor som inte fick ämnet, skriver Östgöta Correspondenten.

Tidigare har ett ­forskarteam på det amerikanska Buck-institutet lyckats förlänga den mikroskopiska ­masken

C. elegans livslängd med 60 procent genom att mata den med curcumin.

 

Gurkmeja tar bort rödaktiga nyanser i hyn och jämnar ut den. Gurkmeja innehåller dessutom mycket antioxidanter. Antioxidanter motverkar fria radikaler från att angripa kroppen. Fria radikaler är en av huvudorsakerna till att ålderstecken uppstår. Så använd gurkmeja! :)

Ansiktsmask:
1 tsk gurkmeja
1 -2 msk yoghurt.

Blanda väl och lägg på hyn som en ansiktsmask. Låt sitta kvar i 10 minuter innan du tar bort den!

Hälsporre....

Jahapp, så har man då fått något nytt, som en konsekvens av att ha använt dåliga skor under några veckor....Så nu ska jag göra som det står här och hoppas det släpper. Fötterna är ju mina arbetsverktyg, så detta måste skötas! Nån av mina läsare som haft hälsporre? Ge mig tips och råd! Framför allt; säg att det går över :-O

Precis där pekfingret pekar gör det ont....


Behövs tror jag...


Hälsmärta (hälsporre)

Symtom:

  • Smärtorna kommer ofta smygande, men är mer tydliga på morgonen och i samband med längre löpning.
  • Smärtan sitter på undersidan av foten. Vanligtvis i hälen och en bit in mot mitten av foten.
  • Det gör särskilt ont när hälen stöter emot underlaget t.ex. efter ett hopp.

Hur skadan kan ha uppkommit:

Skadan uppstår ofta i samband med att du under en längre tid har löpt med dåliga eller utslitna skor där stötdämpningen varit otillräcklig. Framförallt om underlaget varit hårt. Det finns även tecken på att folk med ovanligt högt eller lågt fotvalv är mer drabbade. Skadan kallas även hälsporre eftersom det i vissa fall bildas en utbuktning på skelettet i kanten mellan hälbenet och fotvalvet.

Vad du kan göra åt det:

Löper du mycket testa då ett par andra skor och ett mer skonsamt underlag för fötterna t.ex. löpning på skogsbanor. Du kan även behöva vila helt ett tag och byta träningsmetod. Släpper inte smärtorna efter viloperioden fortsätt då med den alternativa träningen och använd inflammationshämmande gel 3 ggr/dag under ett par veckor. Försöka på olika sätt att stretcha hålfoten, det är nämligen i senan som löper längs hålfoten som skadan sitter. Skadan kan ge bekymmer i flera månader men jobba hårt med de råd som beskrivs här så bör symtomen successivt försvinna. Märker du ingen som helst förbättring trots hårt arbete kontakta då idrottsläkare eftersom det kan röra sig om en stressfraktur i hälbenet.