Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Kap Verde

(null)

Jag, P och vår dotter har valt att spendera sportlovet på ön Sal i Kap Verde. 
Vi funderade först på alperna men denna tid på året har vintern känts lång och all min längtan är till värme. Då O höll med var vi två mot tre😁 Jag bokade en charter genom TUI. En charter!!? Det är inte likt oss, vi gör inte det vanligtvis, men det beror på vad man vill ha. Jag ville vi skulle få bara vara; slippa leta restauranger, bara bada, sola och njuta på en fin resort med gym och andra ordnade aktiviteter. All inclusive.
(null)
Semester-feelingen


(null)
Frukostskaffe på Arlanda efter taxiresa dit. Mackor hemifrån. Vi valde att ta med egen matsäck till resan. Vi ville äta upp det vi hade i kylen.


Suddig bild på Sveriges vackra soluppgång.
Det är 8 timmars flygresa till Kap Verde. Resetips från mig är att ha med öronproppar, ögonbindel och en stor sjal. 
(null)

Här flyger vi över Teneriffa, Kanarieöarna. Då är det inte långt kvar.
Framme vid den lilla flygplatsen skyndade vi in till passkontrollen då vi hörde att de har ett nytt datasystem så det kan ta tid. Jag är glad att det vi skyndade oss...!
(null)
(Det är inte jag på bilden)


Vi hade inte bokat transfer men fick snabbt en taxi för 15EUR till resorten. 
Vi slås av att ön är inget alls att se men att resorten är påkostad och vacker, pampig! Vi valde all inclusive och fick ett armband man har på sig hela tiden. Med det är det bara att traska in och äta och dricka i deras olika kaféer och restauranger. Även att hämta ut handdukar vid poolerna samt ta del av gym och relax. 
(null)

(null)

Där borta skymtar stranden.

(null)
Pool-baren är nog inspirerad av operahuset i Sydney, eller vad tror du?


Känslan här: Äntligen värme!

Från vårt fönster. Är det bananer tro?
Vi kom fram vid 14 till hotellet och gick direkt och åt lunch. Kollade sen in vårt rum, poolområdet och stranden. Vid stranden blev vi sugna att testa beach volleyboll och så fort vi närmade oss de banorna kom en anställd och ropade till sig andra gäster till match! Så vi blev snabbt två lag på sex pers i varje lag och spelade tre matcher. SÅ kul! De andra var fransmän i olika åldrar. Jätterolig start på vår vistelse! 
Slappade vid poolen, körde hårt en timme på gymet och 19.30 gick vi och åt middag. En ångestgrej bara: vi kan inte öppna vårt kassaskåp där våra pass och P:s jobbdator ligger i...! Be att det ordnar sig🙏🏼😬 
(null)
Träning innan middag
(null)
Klädda för middag.
Grönsaksbordet

Ostbordet
Efterrätterna
Idag är det söndag. Igår vaknade vi, precis som idag upp och Peter och jag sprang längst stranden bort till där man kite-surfar. Där blir det förresten VM i kitesurfing imorgon och tre dagar! 
Sjukt jobbigt att springa i sanden iallafall vilket alltså innebär bra träning! 
(null)

(null)

(null)

Efter strandlöpning har vi kört styrka på gymet. Igår kväll sa de att O är för ung för att träna där. Det spelade ingen roll att jag sa att i Sverige får man träna från 11 år med förälder. Det var deras policy. Så stackars O som är van vid gym får träna på golvet i hotellrummet nu. 

Gällande maten så finns det mycket att välja på och jag kör det nyttigaste jag kan och tar inte om, men skämmer ändå bort mig med något litet, sött efter frukost och middag. För att få nått annat än vatten (de har tyvärr ej alkoholfritt vin eller öl) så dricker jag färskpressad juice till frukost och cola zero resten av dagen. 
Förmiddagar vid poolen - eftermiddagar vid stranden. Vi spelade igår tre volleyboll matcher, idag fem. Så roligt! O, jag och P tog även en strand-promenad. 
Röd flagg så inget bad i havet idag. 
(null)

(null)

(null)

(null)

Tack förresten du som var med och bad för vårt skåp vi inte fick upp! De hade en kille som öppnade det på tre sekunder! Skönt! Vi blev så lättade! 🙏🏼

Igår måndag följde vi våra nu satta rutiner; löpning på stranden, gymet, frukost, häng vid poolen, lunch, promenad till kite-surfarna, volleyboll, häng vid poolen, hem, 7 minutes of workout, snygga till oss, middag, hem och slappa. Detta liv kan man leva!😁👌🏼 Det ska bli mitt liv som pensionär i framtiden, var så säker😎 (med tillägget att jag vill göra något för andra och ta del av gudstjänst/kyrka på söndagar). 
VM i Kite surfing idag och vi gick dit som åskådare. Hejade och berömde två av de tävlande, så skickliga!
(null)

Vi avslutade måndagen med grillmiddag på vita dukar. Det går att förboka andra restauranger än den ordinarie all inclusive-buffén, men det ingår ändå i priset. Skillnaden var dock bara insläppet, fördrinken, den vita duken, att man inte fick välja bord själv och att man hade mindre mat att välja på😁
Vi somnade sen innan klockan slagit 21😴 
Idag tisdag var vi på promenadutflykt till lilla orten Santa Maria. Så vackert och pittoreskt! Ska vi någon gång återvända till Kap Verde så ska vi bo där! 
(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

(null)

Onsdag: Jag beställde flygmat via TUI i måndags. Det skulle gå bra enligt dem. Idag gav de besked att flygbolaget nekat oss. Därför begär jag att TUI ordnar med hotellet att vi får "matsäck" med oss från restaurangen istället. Återstår att se på fredag hur det går med det... Vi kan inte resa utan mat iallafall. Där är jag bestämd. 

Poolhäng med ny spännande pocketbok, lunch och sen volleyboll på stranden. Många svenskar med idag. 
Imorse sprang jag och Peter till Santa Maria för att se lite mer av stan. 
(null)

Nu har vi varit hemma två dagar efter resan. I torsdags var vi bara vid poolen, spelade volleyboll som vanligt. På kvällen åt vi asiatiskt på fin restaurang. Det var inte lika gott som när asiater lagar maten tycker vi. 
Fredag innebar hemresan och gällande flygmat blev vi utan, men tog med oss frukt och smörgåsar från frukostbuffén, samt köpte snacks på flygplatsen. En grej som inte alls funkade i Kap Verde var våra bankkort! Vi har Master Card och hörde andra med samma problem. Det gick inte att betala med dem. 
Summa summarum om resan var att den var bra! 
(null)

(null)

På asiatisk restaurang

Vårt flygplan



Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: