Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Girl power i armé-overall

Kan kläder du bär symbolisera något? Absolut. Idag använder jag min nyinköpta overall. Jag hörde att den inspirerats av den kvinnliga, kurdiska armen som befriade de flickor, från folkgruppen yazidier, som tillfångatogs och plågades av IS. Jag bär min overall med stolthet över mina kurdiska medsystrar! Det mod och agerande de har vill jag också ha, för det jag kämpar för: "Ungefär 3 200 kvinnor från minoritetsgruppen yazidier var fängslade av IS, som under lång tid försökte att utrota hela folkgruppen på 400 000 personer genom mord, sexslaveri och tortyr.

FN har beskrivit terrorgruppens brutalitet mot folkgruppen som krigsbrott, krigsförbrytelser och folkmord.

De kvinnliga soldaterna har beskrivit att det bästa med att vara en kvinnlig soldat är att IS känner skam över att bli dödade av dem.

Detta då det av terrorgruppen uppfattas som "haram" – förbjudet.

– De blir därför rädda bara av att höra våra röster. Varje gång vi är vid fronten och ska gå till attack ger vi ifrån oss stridsvrål när vi rör oss framåt." 👊🏼👊🏼👊🏼 #girlpower

(null)


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: