Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Första året avklarat✌️

Jag tänker ta mig tid med bloggen i sommar. Jag får så väldigt fin respons från människor när det gäller mina inlägg på Facebook och då vill jag ge de intresserade lite mer av mina tankar.

Jag vill nu se tillbaka på mitt första år som socionomstuderande. Vilket intressant år! Kunde aldrig ana att jag skulle uppleva så mycket. 
Jag som inte ens visste att jag skulle gå utbildningen, fick ett tydligt tilltal i april att söka in, var tvungen att snabbt ta reda på hur, var, när man sökte. Skickade in alla papper, gjorde två prov, kom vidare till intervju och kom in! Fick veta senare hur svårt det var pga många sökanden (på varje elev som kom in fanns 9st som inte gjorde det). Ett mirakel alltså! 
 Hela läsåret har varit en stor bekräftelse på att jag gjort rätt val. 
Allt jag lärt mig och alla människor jag lärt känna...allt är som pusselbitar i det stora pusslet som är mitt liv och där bit efter bit läggs på plats. Jag bara njuter och "ser på".

Så vad har jag lärt mig hittills ? Ja, i kurserna massor förstås. Mer än vad jag kan ta upp här och nu, men bland annat om vad socialt arbete är, om makt och strukturer, system i samhället, genusperspektiv, feministiskt kritiskt tänkande, vetenskapliga metoder, en mängd teorier som socialt arbete grundar sig i, människors samspel, etik, Socialgerontologi och psykologi... Massor av nya saker helt enkelt! Jag förändras mycket och jag tror det är enbart till det positiva. Att få vara bland cirka 70 elever med olika bakgrund och erfarenheter, i olika åldrar, med helt olika åsikter och så vidare är väldigt nyttigt. Man slipar bort sina "vassa kanter", det dogmatiska och fram växer en respekt för allas olika åsikter och säkert, eller förhoppningsvis en större kärlek till alla olika. Och om inte det händer med en, då blir man ingen bra socionom. Då hoppas jag inte man blir godkänd... För jag tycker inte klienterna ska bli drabbade av ännu en orättfärdig socialarbetare. 

Vi kommer formas hela klassen under dessa år tillsammans.  Det är en spännande resa! Och vi gör den tillsammans, vi slipar varandra och utvecklas ihop. 
Ser massor fram emot hösten då vi ska läsa en hel term juridik! Tänk vad jag kommer få lära mig! Och jag längtar redan efter mina framtida klienter❤️❤️❤️













Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: