Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Självförtroende är verkligen situationsbundet!

Självkänsla är en inre trygghet och tillit till sig själv. Att man upplever att man är ok som man är, man accepterar sig själv med sina fel och brister. Man kan då ha en skön självdistans där man kan ta kritik utan att gå ner under isen. Man kan instämma med kritiken då den stämmer; att man inte är bra på allt. Ingen KAN  vara bra på allt, men vi är alla bra på något. Men att vi är lika mycket värda, helt utan villkor och prestationskrav är en viktig del i självkänslan. Starka människor kan erkänna detta och ändå känna sig nöjda och trygga.
Självförtroende däremot är situationsbundet och kan variera i olika tider. Man kan ha ett kanonbra självförtroende på vissa områden eller gällande vissa situationer, men väldigt lågt i andra.
Detta kan människor runt omkring ha svårt att förstå ibland. Man kan verka vara en stark person och till exempel stå inför människor och tala utan att tveka, medans samma person är jätteosäker i andra situationer.
Sen är ju inte livet konstant utan skiftar i olika perioder. Då kan man tappa självförtroendet under en tid, då man förr klarat det med lätthet. Det kan handla om att man är stressad, har blivit tilltufsad av svåra händelser, eller så har man för höga krav på sig själv som man inte lyckas leva upp till.
Vad har jag för egen erfarenhet?
Ja, definitivt av att livet vacklar till ordentligt ibland. Det gjorde det till exempel när jag som nyförlöst förstföderska fick vara stark för Peter, min man, som fick cancer. Just då, så länge han var sjuk, så var jag stark. Men efteråt hamnade jag i en depression som varade i ca 7-8 månader. Jag hade ingen aning om vad en depression var innan, och förstod inte att det var en naturlig reaktion efter en sådan traumatisk livssituation.
Vad hände med mig då? Jag blev rädd, ledsen, deppig, hade enorma ångestattacker och panik. Jag kunde till exempel sitta lugnt hemma i soffan och titta på TV när plötsligt ångesten kom som starka vågor över mig.
Flera sociala fobier blev min vardag. Flera vardagliga situationer blev rena mardrömmen för mig.
Allt det jag tidigare vågat tappade jag självförtroende i! Hela min självkänsla var i gungning!
Det hela blev värre av att jag inte vågade erkänna dessa "negativa känslor" för någon. Om man inte säger något så blir det större inom oss. Räddningen var tre: dels så upplevde jag en stor skillnad i min ande än vad jag kände i min själ. Inför Gud var jag lycklig och frimodig och så glad, samtidigt som min själ var ångestfylld och tilltufsad.
Så Gud blev min härliga tillflykt och glädjekick!
Dels så var det en mycket klok äldre kvinna som sa till mig: du är helt normal om du känner det jobbigt nu efter att Peter friskförklarats - för du har liksom varit tvungen att vara stark för honom och nu får du slappna av och då kommer alla negativa undantryckta känslor fram. Vilken befrielse att få h öra att man var normal!!!
Den slutliga räddningen var att jag själv förstod vägen ut ur fobierna; jag använde kognitiv beteendeterapi på mig själv - långt innan jag ens hade hört talas om vad det var.
Jag närmade mig de jobbiga situationerna med redskap för att i dem, reducera jobbiga känslor och fokusera på att njuta och locka fram positiva känslor istället. Jag lyckades!
Idag är jag fullständigt befriad från fobier och rädslor. Det tänker jag på ibland när jag är just i dessa vanliga situationer; "tänk att jag nu kan vara här, i denna situation , utan ångest och panik och bara njuta!!!"
Idag har jag en trygghet och en självtillit där jag vet att jag kan ta mig ur svåra känslor och situationer. Där jag nu har verktyg att klara av riktigt tuffa prövningar. Där jag vet att begränsningar finns bara i våra tankar - inte i verkligheten! Jag är trygg över att jag är helt ok som jag är, att jag har rätt att vara den jag är, tycka det jag tycker och välja det jag väljer och att man ska respektera mig för detta.
Jag vet också att jag har bra självförtoende i vissa saker och inget självförtroende knappt alls i andra.
Så är det och jag försöker använda redskap och positiva tankar för att bygga upp självförtroende i det jag inte är bra på.
Livet är en skola! Vi lär känna oss själva och allt annat mer och mer. Det är väldigt skönt att bli äldre - för då har jag lärt mig så mycket mer än när jag var ung. Villkoret är dock att JAG MÅSTE VARA ÖDMJUK OCH VILLIG ATT FÖRÄNDRAS. Personlig utveckling är något jag gärna vill hjälpa människor med. Jag hoppas få många klienter som är redo att strunta i sina gamla tankemönster och vara öppen och nyfiken på varför de fungerar som de gör, att de vill använda de redskap jag har för att skriva om sina "livsmanus" och att jag får coacha dem framåt och se dem växa i självkänsla och trygghet.
kram Camilla

 

En god självkänsla är bland de viktigaste faktorerna för att kunna utvecklas. Saknas den eller är den dålig gör man allt för att skydda sig själv vilket hämmar utvecklingen. Självförtroendet hänger intimt samman med självkänslan och anses vara den största enskilda parametern för att förutse prestationen. Gott självförtroende ökar sannolikheten för att vi skall prestera bra.

Det går att träna sig till ett bättre självförtroende och en bättre självkänsla.

Så varför inte utnyttja denna fantastiska möjlighet?

Välkommen att boka tid hos mig;)

www.wbyc.se

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Söstra Di
skriven :

Oj vilket långt (men bra) inlägg! Tål att tänka på... Härligt med öppenhet och ärlighet (tycker då jag i alla fall!) Det hjälper andra att oxå våga vara ärliga och öppna... Vi är bara människor allihopa! Kram söstra Di! :)

2 Jassa
skriven :

Du är såå bra!! Ville bara säga det. Så fort jag någon gång tittar in på din blogg så fylls jag med så mycket inspiration och saker som är bra att veta och känna till. Det du skriver är även väldigt uppbyggande!! =D



Kram Jassa!