Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Vad är lycka?

Människor jagar efter lycka och tillfredställelse i livet. Men vad är det? Är det när känslorna är på topp? Det kanske någon tycker som lever för "kickar" i livet. Någon annan som haft för mycket känslor hit och dit kanske tycker att lycka är när allt blir en vanlig vardag igen. (så kände jag när jag hade en depression i ca ett halvår - allt jag ville var att få känna lugn och ro i vanliga vardagar. Ett tag ville jag faktiskt nästan bli lobotomerad, dvs bli av med alla känslor! Så jobbigt kändes det med känslor då.) Jag har funderat och kommit fram till detta:
Lycka och tillfredsställelse är:
1. Att ha frid med Gud. Om du upplever att du har det ; blivit förlåten allt och vet att du tillhör Honom, då får du en grundtrygghet i livet som håller i en evighet. Du är inte rädd för döden, ja, du behöver inte vara rädd för något alls eftersom tro är att lita på att Han tar hand om allt i ditt liv! Så även om din make lämnar dig, även om du förlorar dina barn, så behöver inte ditt liv rasa, för det är byggt först och främst på ditt förhållande med Jesus.

2. Att veta vad din kallelse är. Alla har en kallelse här på jorden och när du hittat den så ger det en djup mening med livet. Du är behövd, du är viktig, du gör skillnad! När du är kristen är det spännande att hitta det Gud lagt ner i dig, men även du som inte är kristen kan hitta en plats där du gör skillnad, där du känner att du är välbehövd. Även om det bara ger en mening med livet här på jorden och sen vet du inte mer, så ger det dock en behaglig känsla så länge ditt liv varar här.

3. Att vara tacksam för det du har. När man är tacksam för allt man har så njuter man också av det. Människor som fokuserar på det jobbiga med det de har och tycker att "om jag bara hade det, om jag bara fick göra det".....kommer aldrig känna lycka och tillfredsställelse, eftersom det de jagar alltid ligger bortanför dem själva och når de till just det som skulle ge dem lycka så blir det ju snart jobbigt med också det och då ser de bortåt igen och hittar något nytt som "säkert skulle göra dem lyckligare"...

4. Att bara titta bakåt av en orsak, nämligen för att se hur mycket du faktiskt har åstadkommit, hur mycket du lärt dig fram till nu, hur du faktiskt kommit igenom tuffa perioder!

5. Att bara se framåt av en orsak; nämligen för att då och då sätta upp ett nytt mål att nå till. Men inte ha blicken där framme hela tiden för då missar du lyckan och tillfredsställelsen här och nu!

6. Att leva här och nu! Vad gör du just nu? Sitter vid datorn och läser här? Just det, då ska du vara här och nu i hela ditt medvetande, och känna efter hur härligt det är här och nu, hur mycket just detta ger dig:)
Problemet som är stort i vår tid är att när vi gör något, så tänker vi på annat. Till exempel; när vi v aknar tänker vi på jobbet (och är då känslomässigt redan där) , när vi är på jobbet tänker vi på vad vi ska göra efter jobbet (och kan inte njuta på jobbet genom att till exempel ha ett jättetrevligt samtal med en kollega, ha ett kul ögonblick av mentalt utbyte med en kund/passagerare/ patient eller vad det är) När vi är på väg från jobbet tänker vi på vad vi ska laga för middag (och missar att njuta av känslan av att vara iväg från jobbet) När vi lagar middag tänker vi på vad vi måste hinna med under kvällen, under kvällen tänker vi på att vi måste lägga oss snart. När vi lägger oss tänker vi på morgondagen.......osv osv.
Detta gör att vi inte njuter av livet!! Sluta upp med det och FÅNGA ÖGONBLICKEN!

7. Tro gott om alla! Ja, du behöver inte bli naiv för att din grundtanke och grundkänsla är att alla vill dig gott!! Tvärtom! När du tror att alla faktiskt vill dig gott så läser du inte in olika negativa saker som du väljer att vända mot dig själv! Ja, just du gör detta! Det är alltid du som väljer om du ska ta in negativa kommentarer, blickar och så vidare. Du kan bli en människa som låter det negativa rinna av dig. Jag har tack och lov alltid haft denna positiva grundkänsla och det har hjälpt mig så mycket! Jag är lycklig i möten med människor för jag tror att de bara vill gott. Om någon sårat mig så har jag blivit ledsen först, men sen tänkt att den personen egentligen inte vill såra utan att det handlar om att den ser det hela utifrån sitt eget perspektiv och då blir det fel. Att den personen inte kan sätta sig in i min situation. Om jag förstår detta så blir det så mycket lättare att förlåta och komma över.

8. Gör förändringar på rätt sätt! Om du tycker något är riktigt tråkigt så gör förändringar - men på rätt sätt. Ett sätt som i längden bygger upp och inte raserar. Enkla exempel är om det känns trist i ditt hem - gör små förändringar. Du kanske inte ska slösa en massa pengar på att tapetsera och måla om du inte har den ekonomin. Det kanske räcker med att möblera om , sy nya kuddfodral av billiga tyger, byta gardiner, köpa en gammal charmig möbel från loppis och fixa lite med. Är det tråkigt att städa och laga mat hemma? Gör upp nya rutiner då! Låt barnen börja lära sig laga mat, gör det som ett projekt tillsammans och när de sen är större så kan ju faktiskt de laga mat, tvätta och städa så slipper du göra det varje dag. När det gäller tristess i relationer, t.ex. i ditt äktenskap, så tänk inte ens skilsmässa! Det blir bara en krångligare livssituation = ur askan i elden. Varje människa har positiva och negativa egenskaper. Koncentrera dig på de positiva, tala lugnt till varandra om hur ni tillsammans ska göra er relation mer positiv och levande. Ha kul tillsammans! Framförallt: ha självdistans!! Alldeles för många tar sig själva på för stort allvar och blir för egoistiska. Jag, mig, mitt . Titta tillsammans på hur stor utveckling och frihet ni båda har i era liv. Har den andra mycket av den varan och du knappt alls, så kanske det är du som ska se hur du vill ha det och berätta det för din partner och ni kan planera in detta. Det kan räcka med att du får gå en intressant kurs en gång/ vecka, att du får ha en kväll i veckan med kompisar eller för att träna. Allt går att prata om , bara du inte har en aggressiv eller sur attityd mot din livskamrat. DEN ENDA DU KAN ÄNDRA PÅ ÄR DIG SJÄLV! När du fungerar på ett positivt sätt så kommer din partner att bli en bättre partner - jag lovar!

9. Börja med dig själv! Vad det än är i livet du vill förändra, så är det bara dig själv du ska börja med. Hur du ska tänka, hur du ska göra , hur du ska vara i relation med andra. Det är du som påverkar andra till hur de ska vara mot dig!

10. HA HUMOR!! Se livet från den humoristiska sidan! Skratta åt eländet:) Skratta med varandra, inte åt varandra!  Ha kul, krydda livet med humor! Få andra att skratta så kommer du bli härlig att umgås med. När du skrattar och är glad på jobbet så kommer du påverka en hel arbetsplats positivt! Det spelar inte någon roll då om du har ett monotont arbete eller fartfyllt - du kan få alla att trivas bättre!

På terminalbussen här om morgonen klockan 04.30 så sa en person till mig " hur kan du vara så pigg och glad den här tiden på morgonen på väg till jobbet??" "Jag är lycklig!" svarade jag.  När jag sagt det så tänkte jag vidare: ja, det är sant! Det fungerar så: om jag är positiv och glad i alla livets situtationer , så är jag lycklig! Lyckan behöver jag aldrig jaga, den är alltid hos mig!


Var galen!                          Ut på kul saker!        Klä ut er och festa loss!     Njut av gemenskap!   Möblera om!

Fixa med små medel, se humorn i allt, läs bra böcker, se bra filmer, njut av dina barn, laga god mat, ge bort saker eller tjänster åt andra, njut av din gamla gubbe, ha trevligt på jobbet, SKRATTA MASSOR!!!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Maria systerdotter
skriven :

Hej Moster!

Tack så jätte mkt för er fina julhälsning!

Gott nytt år! Kram maria

2 Cicci
skriven :

Vad bra då...att du är lycklig! Bara att gratulera dig!!! Grattis!!!

Själv tror jag på: ATT EFTERSTRÄVA ATT LEVA I BALANS OCH HARMONI, ATT ACCEPTERA ALLT SOM VARIT: POSITIVT SOM NEGATIVT, ATT ACCEPTERA OCH FÖRSÖKA TYCKA OM SIG SJÄLV SOM MAN ÄR, ATT STRÄVA EFTER ATT VARA FÖRNÖJD OCH TACKSAM, ATT GÖRA GOTT FÖR ANDRA (=ALLAS KALLELSE HÄR PÅ JORDEN...), ATT SÄTTA UPP NYA MÅL SOM MAN VILL NÅ, ATT FÖRLÅTA SIG SJÄLV OCH ANDRA...D.V.S. EFTERSTRÄVA ATT LEVA I KÄRLEK! (ALLT DETTA = INTE LÄTT!!! MEN KLARAR MAN DET SÅ BLIR MAN ANINGEN MERA NÖJD OCH HARMONISK...)



/CICCI