Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Bra start på dagen: frukost!


Efter en timmes powerwalk och sen en stunds hundpromenad så smakar frukost ljuvligt! 
Som vanligt åt jag min havregrynsgröt med två, tre hackade frukter (idag halv banan, en apelsin och ett päron) med ingefära och kanel. Mellanmjölk. 

Efter det en kopp te med honung, med det speciella extra nyttiga teet:

Till det små hårdbrödbitar (Wasa surdeg m 100% fullkorn) med arla naturell färskost (istället för smör), skinka, tomat och lite flingsalt. 

Nyttigheter i min frukost: 

Banan = minskad risk för flera cancersorter, mindre risk för hjärtsjukdom, lägre blodsockernivå, stimulerat minne, bättre humör, normaliserar tarmrörelserna och lindrar pms-besvär. 
Apelsin = hjälper kroppen att bekämpa fria radikaler, färre magcancerrisk, sänker kolesterolhalten, rensar kroppen från gifter, sänker högt blodtryck och massa annat. 
Päron = skyddar mot infektioner och sjukdomar, håller mig ung, vårdar hjärtat, förebygger cancer, lindrar förstoppning och förebygger tung matsmältning. 
Havregryn = håller mig mätt längre, sänker kolesterolvärdet, minskar risk för cancer, skyddar hjärtat. 
Ingefära = hindrar gasbildning, gör mig frisk, ökar blodflödet i kroppen, ökar matsmältningen (går ner i vikt), mot migrän.
Kanel = reglerar blodsockret o minskar sötsuget, starkt bakteriedödande, sammandragande, stimulerar och aktiverar andningen, höjer kroppstemperaturen (högre förbränning).
Tomat = skyddar mot uv-strålar, motverkar hjärt o kärlsjukdomar och cancer, minskar fysisk stress vid hård träning, minskar benskörhet. 

Mjölk innehåller nyttihmgheter men tyvärr slås det ut på grund av att forskningen sett att mjölk ökar dödligheten, inflammationer och benbrott. Jag vill därför varna för mjölk och peka på yoghurt, ost etc istället. Behöver man mjölk i gröten eller kaffet som jag så rekommenderas sojamjölk eller havremjölk. Se studien här:
http://www.bmj.com/content/349/bmj.g6015 eller svensk sammanfattning här:
http://www.svt.se/nyheter/vetenskap/uppsala-forskare-mjolkdrickande-kopplat-till-okad-dodlighet


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: