Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Gör det du gör ordentligt eller inte alls!😋

Hej Bloggen och någon eventuell läsare!😉 
I november skrev jag sist. Mitt i min juridiktermin som var intressant och intensiv samt ovanligt mörk vädermässigt, men ljus inuti☺️

Jag vill bara ge dig några tankar, du som kanske lever med inre/yttre krav på dig; måsten som fyller dina dagar; fundera en stund på vad du EGENTLIGEN måste. Tänk sen VARFÖR du måste det. Och ytterligare: vad händer om du INTE gör det du "måste"? 
Det finns nämligen inte så många måsten alls i våra liv som vi tror. 
Vi tror nämligen att vi är viktigare än vad vi är. Och då menar jag inte att du är oviktig i dig själv - tvärtom! Du som person är viktig i dig själv för du är skapad för ett högre syfte och Gud kan låta dig vara ett redskap som förmedlar kärlek och liv till alla du möter i din vardag. Men att producera, att GÖRA saker - där är du faktiskt utbytbar, tro det eller ej. Detta kan skrämma dig men bara om du har synen på dig och andra att "vi ÄR det vi GÖR".
Du kan, min kära vän, bara "vara" och ändå vara väldigt älskad, respekterad och avgörande viktig här på jorden. 

Detta påminner mig om en väldigt speciell situation i livet som understryker att vi människor påverkar även om vi inte tycker eller tror det själva: jag har varit med tre gånger om att följa människor över "tröskeln" från livet på jorden till livet i evigheten. Och den känslan personen ger även om hen ligger okontaktbar i sängen i sjukrummet är en sån enorm skillnad mot när personen lämnat sin kropp! En människa som finns i ett rum avger NÄRVARO och man kan känna känslor från personen även om du egentligen inte vet vad den känner! 
Nu behöver ju inte personen ligga för döden - du har säkert själv erfarenheter av att hamna i ett rum med en annan person och du kan rätt snabbt känna det. Eller att du inte vet att en annan person befinner sig i samma rum men du KÄNNER det. Vi är och vi påverkar den saken är klar.

Åter till att "bara vara"; hur gör då jag? Jag är den minst stressade person du kan tänka dig. Och då kanske jag har mer att göra än många andra. Hur går detta ihop? Jo, stress är en KÄNSLA och inte en verklighet man lever i. 
En person kan uppleva stress även om den inte har något att göra. Stress är kopplat till tankar av "måsten", "borde" "jag har massor att göra" osv. 
Positiv stress är känslan av massor att göra men "jag har kontroll och tillit till att jag kommer fixa detta" medan negativ stress är tankar om att situationen är övermäktig för mig och man är fylld av tvivel på hur man ska klara det och paniken lurar bakom hörnet. Positiv stress är helt ok - men bara till en viss gräns! 
Vi människor är nämligen inte maskiner utan rätt sårbara och klarar därmed inte av att leva under press (även positiv och rolig press) för lång tid utan att bli sjuka; psykiskt eller fysiskt. 
NYCKELN ÄR ATT MED HJÄLP AV POSITIVA TANKAR LÄGGA UPP SUNDA RUTINER MED FUNGERANDE AV-OCH PÅKNAPPAR! 
Vaddå för knappar? Jo att trycka på full kapacitet i det du ska göra där och då men trycka på av-knappen när du ska ägna dig åt något annat än just den uppgiften.
Det är min nyckel till att ha väldigt många bollar i luften och ändå känna mig lugn mitt i kaoset. 

Praktiskt sett: 
Skolarbetet (jag pluggar heltid) handlar om att det ligger saker på mig hela tiden men jag väljer ut stunder då jag tar tag i skoluppgifter - är då gärna pro- aktiv och gör klart det jag kan i tidigt stadie, men sen väljer bort skolarbetet och ägnar mig lika helhjärtat åt något annat. Det är allt från att njuta av en god lunch med en vän, ligga och titta på youtube-klipp och skratta med min dotter, träna på gymet, ringa en vän och så vidare... Och inte ägna en enda tanke på saker/uppgifter som väntar. De får vänta! 
Finns det nått tråkigare än att prata med nån som tänker på vad den borde göra istället för att fokusera på ert samtal? Eller som säger "nej jag hinner tyvärr inte för jag har så mycket med skolan/med familjen/med jobbet just nu" !!! Det är inget annat än dåliga ursäkter för att man är ostrukturerad och inte lever i nuet. 
Som stressterapeut ser jag igenom ursäkter direkt för jag ser varför det inte funkar för personen och jag vet att det går att få in mycket mer i våra liv. Inte i timmar men i effektiv kvalitetstid. 

Det bästa är att dela upp sina dagar i timmar, fylla dem med vad som ska prioriteras och sen vara här och nu i varje timme. Glöm inte att det ska finnas timmar instoppade för "bara-vara"! 

Idag är det fredag. Jag hade på mitt schema en föreläsning i skolan som skulle fått mig att gå upp tidigt, åka 1,5 tim dit, sen 1,5 tim hem. Var föreläsningen ett måste? Jag funderade snabbt igår kväll och kom fram till att "nej, den behöver jag inte och nej, det blir ingen jobbig konsekvens om jag hoppar över den". Då prioriterade jag istället en TOTALT LEDIG DAG att njuta av. Morgonen fylldes med mor-dotter-umgänge innan hennes skola, sen har jag skurat kylskåp (för mig ger det större njutning att göra något nyttigt varje dag) och nu sitter jag här och njuter av att skriva, dricka kaffe och äta en snickers😋 Ska unna mig ett avsnitt av Maria Wärn också nu innan fredagsstädningen tar vid och dottern kommer från skolan. 
Har vilodag från all träning också men längtar redan tills imorgon bitti då jag älskar att röra på mig. Att prioritera rätt är att prioritera det som är BRA och inte bara det som jag VILL (att som i mitt fall låta bli träningen trots träningssuget). 

Men hamnar jag aldrig i stress och då i negativ stress? Jodå, det händer och det är när orostankar poppar upp i huvudet, gärna i början på något nytt jag aldrig gjort förut - men jag har lärt mig att om jag hinner släppa de negativa tankarna snabbt - inom 1 minut - och istället tänka att jag kommer fixa det, så släpper det negativa stresspåslaget direkt och lugnet infinner sig igen. Redskap finns - det gäller bara att använda dem. 

Önskar dig en underbar helg! Njut av nuet, gör något bra - gärna för någon annan, vilket ger största tillfredsställelsen❤️ 


Våren kommer med små små steg och jag har börjat med vårkläder!💐🌷 
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Dan
skriven :

Bra skrivet när kommer nästa bloggpost ? :)

Svar: Vad glad jag blir av respons! Tack! Du ger mig en spark i baken😄 Här ska skrivas!
WellnessByCamilla