Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Håll fast de nya vanorna!

Som jag nämnt här så har jag börjat äta ännu nyttigare.
Vad innebär det för mig då?
Jo, mer frukt, mer grönsaker och jag undviker bröd, pasta och ris.
Innan hade jag ju nyttiga vanor, men jag stramar åt ytterligare.
De flesta tänker bara på vikten när man pratar om att man vill äta sundare. "Du behöver ju inte gå ner i vikt, Camilla! Varför måste du äta sundare?"
Det handlar inte först och främst om vikten för mig utan att jag vill ge min kropp det bästa bränslet för att må så bra som möjligt!
Jag har fått en kropp - det är en gåva till mig som jag ska förvalta så bra som möjligt.
Min belöning blir längre liv, mera hälsa, friskare psykiskt och fysiskt och gladare humör, ja piggare!
Jag äter mediciner om jag absolut måste , men jag är en som kämpar emot in i det längsta!
Inga huvudvärkstabletter tar jag, ingen antibiotika, inga andra mediciner.
Mitt mål är att vara medicinfri hela livet.
Ingen vet ju givetvis vad man drabbas av. Får jag cancer så kommer jag ta alla mediciner som läkaren rekommenderar! Och jag har ätit antibiotika t.ex. när jag fick Borrelia.
Men det äts på tok för mycket mediciner!!! Och ingen tycks fatta att kosten är vår medicin! Eller kan vara det om vi bestämmer oss för det.
Vi äter skitmat och går sen på kemiska mediciner! Helt crazy om du frågar mig!!
Jag ska vara väldigt konkret här nu med tips om du vill haka på mig och äta sundare. Så här kan en dags kost se ut för mig:
1. Frukost inom en timme efter att jag vaknat: Havregrynsgröt, mjölk, två-tre tärnade färska frukter av olika slag, samt puder över med kanel, ingefära och gurkmeja.  Ev. en kopp the, helst rött eller grönt. Ibland, till helgen, en hård smörgås med bregott och något smarrigt pålägg.
2. Efter tre timmar Mellis nr 1: Frukter, bär, kött (bitar av salami, skinka eller dyl. ) småostar. Ägg. Något sånt.
3. Lunch. Jag tillagar rotfrukter eller färska grönsaker med någon kött eller fisk. Idag broccoligratäng+ chorizo.
Alltid vatten till alla måltider. Kaffe en gång per dag = efter lunchen.
4. Mellis nr 2 tre timmar efter lunch; samma sak som mellis nr 1. kött, fisk, frukt, grönsaker, ägg. Nått sånt.
5. Middag: om jag tränat, vilket jag gör tre kvällar i veckan, så äter jag istället för lagad mat filmjölk med frukter och grova flingor. Ev. en kopp the.
Thats it!
En till viktig sak: när jag kom hem idag så var jag vrålhungrig, så då kom tanken direkt: "ska jag inte sätta på snabbmakaroner till lunch? bara för att få i mig något fort. "
Detta är så vanligt! Att man när man är hungrig vill göra en genväg och bortse från sin nya sunda vana.
Men så ändrade jag mig och tänkte: "vad har jag hemma av grönsaker o kött som går fort?" Jag tog fram fryst broccoli och fryst chorizo. Micrade korvarna och kokade upp broccolin lätt. Sen la jag broccolin i ugnsform, rev ost och öste på massor samt hällde lite mjölk över. In i ugnen fem minuter. Klart!
Minst lika snabbt som snabbmakaroner - och mycket godare och framför allt; galet nyttigt!
Lycka till själv nu du som jobbar med att ändra dina kostvanor!
kram Camilla - full av energi, frisk som en nötkärna;P
ps. En sak ska tilläggas; jag undviker som jag sa vissa produkter och det är snabba kolhydrater. Men viktigt är att jag går inte på en sträng diet för det tror jag inte på! Man ska kunna äta allt men i lagom portioner. Annars blir det jobbigt att resa utomlands, bli bortbjuden osv. Livet ska inte göras mer komplicerat än vad det är!
Jag undviker det jag inte behöver äta som jag vet är tomma kaloriet, men något litet sött till kaffet efter lunch - det är något jag njuter av och väljer att ha i mitt liv! Så nu väntar en bit kladdkaka, grädde och hallon på mig:)) mmmmmm! ds.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: