Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Olika dieter

Det finns så många olika dieter. Vilken är bäst?
Det är några saker jag vill att du frågar dig själv innan du väljer hur du ska äta:
1. vad är syftet med min kost?
2. Har jag räknat med konsekvenserna, så som den ekonomiska biten, vad jag måste avstå och hur det påverkar mitt sociala umgänge, resor och så vidare. Alltså; kan jag leva med dieten ett helt liv?
3. Vad mår jag bäst av? Psykiskt och fysiskt, samt socialt.
4. Fungerar det i min familj/med min partner och mina barn?
Jag känner folk som mår jättebra av LCHF efter ca en månad och det återstår att se om de fortsätter må bra i längden....spännande att följa:)
Jag känner folk som mår jättedåligt av låg-kolhydrat-mycket-fett-kosten och istället mår bäst av kolhydrater och har därmed börjat med enbart kalori-räkning istället. (typ Viktväktarnas) Följer dem med med spänning; ska de lyckas orka räkna kalorier under lång tid?
Jag vet folk som pratar idag om att man måste ta reda på vilka gener man har - för det är det som styr hur vi ska äta för att må bäst. Men ska man behöva betala dyrt för testerna man måste göra och vill jag veta vilka gener jag har och om jag har ärftliga sjukdomar osv?
Jag håller mig till sunda förnuftet: Mina rättesnören är framför allt:
1. Vi är skapta först och främst till att äta massa frukt, bär, nötter. (när Gud skapade människan.)
2. Oavsett vad vi äter ska det vara så naturligt som möjligt = oprosessad och obehandlad mat. "Raw food".
3. Vi kan äta allt mer eller mindre - men tänk på att äta mindre av onyttigt och mer av nyttigt. Ha grönsaker, nötter, fisk och frukt som huvudkosten; i varukorgen ända till din tallrik. Lägg sedan till lite kött, såser och ris, potatis och pasta om det får plats på tallriken.
4. Gör dig av med de kalorier du äter = motionera!
4. Undvik godis, läsk och snabbmat så mycket du kan!
Vi är olika - vi mår bra av olika kost. Men gör det bekvämt, utan att falla i snabb-mats-diket! Du ska kunna äta var som helst i världen, bli bortbjuden på vad som helst, det ska vara lätt att tillaga, en fröjd för både öga och mun så att du får njuta av maten!
LYCKA TILL! Hör av dig och boka coachsamtal om du vill veta mer och få tips om just din kost och träning!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: