Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Du skapar kultur!

Det pratas en hel del om kultur idag. Ungdomskultur....olika kulturer från olika delar av världen.....vi tar med oss andras kultur hem till Sverige efter våra utlandsresor.....flyktingar och nysvenskar bidrar med kultur.....kultur är teater, bio, konst -  kultur är livsstil, traditioner och upplevelser!
Så min fråga är något jag tänkt mycket på sistone: VAD SKAPAR JAG FÖR KULTUR?
Frågan är nyttig att ställa sig eftersom det handlar om ett sätt att leva som vi för vidare till våra barn.
En svensk del av kulturen för våra barn är defenitivt en ganska ny tradition: lördagsgodis!
Den är ju så inpräntad så det går inte att bryta detta förrän ungarna skriker högt! GE MIG MITT LÖRDAGSGODIS!
En annan numera etablerad tradition som blivit viktig är fredagsmyset!
Det är fredag och då dukas det upp till fredagsmys - denna heliga stund! Många kopplar ihop det med tacos till middag och sen förstås godis, chips, popcorn, läsk.....
VAD SKAPAR VI FÖR KULTUR FÖR VÅRA BARN?
Jag har märkt en rejäl skillnad på tonåringar/unga människor idag mot hur vi levde på min tid:
de tittar ofta på filmer, TV eller spelar tv-spel, sitter vid datorer och äter godis chips o dricker läsk när de ska hitta på nått tillsammans.
För oss var det film/tv tillsammans någon gång ibland och då framför allt någon helgkväll.
Med tanke på hur ungdomars hälsa ser ut idag, så bör vi vuxna protestera mer mot detta....Det är för ofta stillasittande i kombination med något onyttigt att äta.
Detta är ju inte fel om man där emellan tränar, rör sig mycket och äter sunt.
Vi behöver en kultur som bygger hälsa och inte ohälsa.
Det vore ett nederlag, ett misslyckande av mig om mina barn utvecklar fetma, diabetes, hjärt-och kärlsjukdomar osv.
Det gäller att börja tidigt med sunda vanor. Vanor är nämligen ytterst svåra att ändra.
Och att man börjar med sig själv.
Om ditt barn ser dig träna, motionera, ta cykel istället för bilen.... om ditt barn ser att du har ett andligt liv....om ditt barn ser dig prioritera nära relationer.....om ditt barn ser dig leka och umgås mer än du sitter vid datorn.....om ditt barn ser dig gå och lägga dig i tid och gå upp i tid på morgonen...om ditt barn ser dig laga vällagad sund mat....om ditt barn ser dig bjuda hem människor....då kommer detta bli en kultur som sätter sig naturligt hos dem! Som de får med sig till nästa generation.
SKAPA EN KULTUR SOM ÄR SUND NOG FÖR DINA BARN OCH BARNBARN ATT LEVA ETT LIV MED!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 David T
skriven :

Helt rätt, läste den här bloggen av en prälle som va på du är vad du äter som säger samma sak :)

http://bedrup.wordpress.com/2011/04/29/en-dag-i-taget-4/