Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Operation - en sista utväg

 

Jag känner ett par stycken som opererat magen, så kallad Gastric by pass-operation. Det har gått ganska bra för dem, men man ska tänka på att en operation alltid är riskfylld. Det är inte alltid det går bra....Här har jag tagit med en historia som inte är särskilt rolig, men jag vill ändå visa på riskerna.

 

 

Jag vet att de som väljer att opereras har jättesvårt att gå ner i vikt på egen hand. Svårt att börja motionera och lägga om kostvanorna. Ändå är det ett måste efter en sån här operation.

Jag vill verligen peppa alla som behöver att försöka ändra livsstilen istället för att operera sig. Se operation som en absolut sista utväg! Här är den hemska historien:

 

..."När Eva vaknar får hon veta att mjälten skadats under ingreppet, men att den ska läka. Men Eva mår inte bra. Trots detta skickas hon hem efter en vecka. Efter bara ett dygn hemma måste hon åka in akut.
- Mamma hade extremt ont och fick knappt luft, berättar dottern Therese, 28.

FÖRE. Eva Edholm drömde om att bli smal  till slut valde hon att operera sig för att få bort övervikten.Foto: PRIVAT

På sjukhuset opereras Eva akut i sex timmar. Hon har fått ett bråck vid första operationen.
Trycket på tarmarna har blivit så stort att de spruckit och innehållet runnit ut i buken.
Eva drabbas av svår blodförgiftning och ligger nedsövd med respirator på intensiven i nio dagar. 
- Mamma svävade mellan liv och död, berättar Therese.

Nu har det gått mer än två månader efter operationen och Eva ligger fortfarande på sjukhus. Hon har stora sår och en öppen fistelgång som läcker mag- och tarminnehåll.
- Magsaften och gallan som rinner ut gör att det blir frätskador på huden. Det gör ont.
Kanske ska hon opereras om igen efter nyår.
- Jag vet inte om jag någonsin kommer att få ett riktigt liv igen.
Eva är bitter över att vården inte hjälpt henne mer med att få bättre kostvanor. Hon tycker också att informationen om riskerna är dålig.
- Läkaren gick på om allt det positiva. Mamma fick lite information om riskerna, men långt ifrån tillräckligt, säger dottern Therese.
- Man pumpas full av information om att den här operationen är en lätt väg att bli smal, säger hon..."


Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: