Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Livsstilen under semestern

Har nu snart haft hela min fyraveckors semester....är på upploppet, så att säga.
Kom hem här i morse med Finlandsfärjan.
Började semestern här hemma, med strandliv i vår egen fina kommun.
Helgerna spenderades på vår segelbåt, då vi bjöd med vänner.
Sen fick maken semester och då seglade vi in till Stockholm.
Vår huvudstad är fantastiskt som ni vet - men på vattnet är den nog faktiskt ännu vackrare!
Vi gick på Gröna Lund och kunde vara där ända till stängning med Olivia, då det bara var att gå och lägga sig i båten efteråt;)
Vi slussade genom stan och stannade för fika o bad på Fjäderholmarna, innan vi fortsatte till Vaxholm och vidare ut i skärgården. Sov i en naturhamn längre ut. Tillbaka till Vaxholm för en natt innan vi blev hämtade av Peters bror som sedan lånade vår båt med sin familj.
Nu sista veckan har vi varit i Finland, hos släkten. Varmt, sol, bad, grillad korv och rökt fisk, bastu, båt, sanddynor, trevliga människor, Jakobsdagarna i stan, lösa korsord, nattstorm, böcker.............mmmm, BARA VARA!
Den absolut bästa akuta hjälpen mot vår tids stress är att ta med folk ut på en segelbåt ett par veckor, eller ute vid havet, långt bort från internetuppkoppling och affärer - ingen stress så långt ögat når!
Man tittar inte en enda gång på klockan, utan äter när man är hungrig, sover när man är trött, gör vad man vill när man vill. Man kan bara en sak och det är NJUTA AV NUET!
Men det är ju förstås bara en akut insats, det är ju inte en hållbar stresshantering.
Man måste lära sig att hantera sin stress i vardagen, i vårt samhälle.
Födelsedagspresenten!
Så hur har jag lyckats bibelhålla en sund livsstil under semestern då, kanske du undrar? Det är ju faktiskt svårast denna tid på året...
Ja, visst är det så! Och man måste då även tillåta sig själv att bli lite osundare. Jag menar; hur lätt är det att bara äta nyttiga saker när man är ute på havet eller när släkten bjuder på en massa olika saker?
Så släpp inte det sunda livet helt, försök att få tag i färskvaror av god art,  men detta är viktigt: EN SUND LIVSSTIL ÄR DET DU SOM STYR - DEN SUNDA LIVSSTILEN SKA INTE STYRA DIG.
Måste du tillaga burkmat eller halvfabrikat, så gör det då! Bjuds det bara på vitt bröd - ja men ät då!
Jag lovar, jag har ätit allt!
Jag har också konditionstränat.
Powerwalks när jag vaknat, innan frukost,  är underbart, när man faktiskt har mer tid än någonsin.
Löpträning varannan dag har jag har sett till att få in innan någon av måltiderna under dagen.
(Nu sista dagarna har jag dock känt av en förkylning, så nu har jag inte tränat alls.)
Det är dock viktigt att vare sig du bryter goda vanor under hela semestern, eller bara under några dagar, så se till att komma igång igen så snart som möjligt, för att inte tappa din nyttiga livsstil helt.
Kom ihåg; det är du som bestämmer hur du vill leva ditt liv. Fundera nu inför hösten vad du vill prioritera, och se sen till att dessa saker kommer upp på ditt dagsschema!
Hellre lite varje dag - än mycket fast för sällan.
Det du bygger på idag är det som formar din morgondag.
Ha en fortsatt skön sommar!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: