Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Konsten att komma igen och lyckas!


Jag har varit på nedre botten i livet minst en gång.
I tuffa situationer, som jag gick igenom, så förstod jag inte att jag faktiskt själv fick mig att må dåligt, tappa kontrollen och låta mig dras ner som i en ond spiral. Jag tappade all kontroll över mina tankar o känslor.
Det tog många månader, ja, åratal innan jag började förstå att jag själv kan ta tillbaka kontrollen.
(Det är självklart så att när ens själ blir tilltufsad så är det naturligt att känna ångest, sorg osv. Det tar tid att helas i själen och att gråta och prata om sina känslor är också viktigt. Men efter läketiden är det viktigt att komma igen. Du kan om du vill stanna i ångesten o sorgen hela livet - då har du fastnat i offerrollen. )
När man inte litar på sig själv, när man bara tänker negativt - då drar man ständigt ner sig själv i bottenträsket. Då gör man sig till en ständig förlorare. Det gör att man inte har energi längre utan blir helt kraftlös och deprimerad. Man ger upp. Man låter allt runt omkring och sitt känsloliv styra en - vilket medför att man är som en kapsejsad båt som guppar omkring ute på havet. Vad som helst kan hända och man är ett offer, där allt drabbar en.
Sanningen är den att man lever i en självuppfyllande negativ profetia.
För om du tänker negativt och förväntar dig det negativa - så är det det negativa du kommer att se, att få.
Nu kan man ju tycka detta är lätt att säga så där när det går bra.
Men för mig är jag bergsäker på det! Hur kan jag vara det?
  1. Guds Ord, Bibeln, är full av dessa sanningar. Och jag vet ju att Bibeln är sann. Så om Gud säger en sak så är det ju sant. Och allt han säger om mig är positivt:)
  2. Han har skapat våra hjärnor helt fantastiska!! Forskarna har idag kommit fram till förklaringar på hur detta med negativa och positiva tankar fungerar. Ska försöka förklara  lite snabbt; när jag tänker en tanke så blir det en koppling mellan två hjärnceller = en synaps. Om jag då tänker samma tanke många många gånger så blir det starkare o starkare synapser mellan dessa hjärnceller. Det blir som en motorväg i hjärnan, där denna tanke kommer automatiskt utan att jag själv är medveten om den. Så om jag alltid tänker "detta är omöjligt, jag kommer aldrig lyckas i livet" så är det per automatik och jag tror antagligen också på den.  Det man då kan göra är att börja tänka positivt istället : "jag kommer visst att lyckas, jag är en älskad viktig person som kan få allt jag vill ha och bli allt jag vill bli" t.ex. Det är arbete i början att börja tänka annorlunda, men efter ett tags träning så har kopplingarna till den nya tanken blivit till en större väg och den börjar då komma mer och mer automatiskt. Vad händer då med den gamla tanken? Jo, det suveräna är att om man inte tänker den gamla tanken längre så SKRUMPNAR DE SYNAPSERNA, KOPPLINGARNA BORT! Vilket betyder att jag inte längre automatiskt tänker det negativa! wowowow, säger jag bara!!
  3. Jag har tränat på detta och är idag själv en optimist! Så vad har resultatet för mig då blivit? Jag lyckas bättre med det jag gör för att jag tror att jag kommer lyckas bra, jag trivs bättre i alla möjliga situationer, för att jag tror att jag kommer trivas! osv.
  4. Man har konstaterat att man kan träna sig mentalt, precis som man tränar sig fysiskt och andligt. De mentala "musklerna" kan också växa!
  5. Det finns mängder av elitidrottare och andra människor som har erfarit detta och idag själva hjälper andra att träna sig mentalt.
Men tuffa situationer kommer väl drabba alla förr eller senare? Det kan man ju inte förneka?
Nej, att förneka är det värsta man kan göra! Istället ska du alltid se dina fördelar i det som händer! Inte frukta det jobbiga.
Istället för att undvika eller klaga över det tuffa som händer, så ska man se dem som en utmaning som kommer att forma mig till en bättre människa. Ödmjukare till exempel. (jag blev ödmjukare och tackar Gud för de svåra tiderna i livet. De har gjort mig till en bättre människa. )
Det handlar om att kunna kontrollera sitt inre sinnestillstånd oavsett vad som händer runt omkring.
I början känns det konstigt och stylat, men tränar man nog mycket så sker det per automatik.
Vänd alla negativa besked eller motgångar till din fördel så här:
  • Fick du inte jobbet? "äh, jag ville ändå inte ha det, det var ju så krångligt att resa dit o hem, dåliga tider" osv.
  • Blev du avvisad av en flickvän/pojkvän? "det var ju tur att det skedde nu så att jag inte slösar mer av min energi, tid o pengar på henne/honom!"
  • Missade du bussen? " bra, då får jag bättre motion!"
  • Är favoritmaten slut i lunchrestaurangen? "bra, då får jag ju prova något nytt!"
Vad som än händer så tänker du: "det var bra". Kom sen på tre anledningar till att det faktiskt var bra för dig.
Det här är en enkel strategi för att inte ge upp utan se motgångar som bränsle för revansch och för att komma igen!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: