Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Träning är billigt!

Du behöver inget gymkort för att hålla dig i form.
All respekt för dig som tränar på gym; det är roligt och socialt, en sporre om du har svårt att disciplinera dig själv hemma.
Jag har själv tränat på gym i flera år tidigare och kan tänka mig det igen någon gång. Jag trivs som fisken i vattnet på ett gym!
Men till dig som inte tycker att du har råd med gymkort, eller till dig som inte är så social så kan jag trösta dig genom mitt heta tips; det kan vara riktigt billigt att träna, och ändå vara minst lika effektivt!
Så - vad är mina tips då?
Det är för det första powerwalks. Och då handlar det inte om promenader i trevligt lunk där du går och pratar med väninnan i solskenet. (det är bara en helt ok början).
Det handlar om att gå så snabbt så att det är nästan att du faller in i joggingsteg. Det ska vara ansträngande att prata med någon. Du ska jobba med hela kroppen och bli rejält svettig. Det är powerwalk.
Tidsmässigt behöver du sådan konditionsträning en timme om dagen. (beroende på hur aktivt arbete du har och självklart hur mycket kalorier du får i dig under ett dygn)
(för dig som inte är för överviktig så är mitt ännu hetare tips att löpträna. Både tids-konditions-och muskeleffektiv träning!)
Du behöver också vardagsmotion. Det vill säga du undviker hissar, rulltrappor, bilen och försöker gå och röra dig så mycket som möjligt. Rör dig så mycket du kan i alla vardagliga situationer!
Förutom all denna motion så behövs även styrketräning.
Där är mitt bästa tips ett gummiband.
Finns att köpa för 70kr på apoteket.
Jag tränar med gummiband varje dag , ca 15-20 minuter.
Regeln för all träning är nr 1: REGELBUNDENHET. Hellre lite varje dag, än ett pass då och då.
Hur mycket tränar jag då? Ja, under vinterhalvåret så kör jag powerwalk i stort sett varje dag och styrketränar kanske två-tre gånger i veckan.
Nu under våren så ökar jag alltid träningen inför sommaren. (beach 2010 ni vet;)
Så nu löptränar jag 6 km varannan dag, kör zumba två gånger i veckan, cyklar till och från jobbet (17 min enkel väg) och styrketränar en liten stund varje dag med gummibandet.
Jag ska visa i bilder hur jag tränar med gummibandet.
Biceps. Man står helt enkelt med bandet under foten och lyfter armarna
eller en arm i taget sakta upp från 90 grader och sen sakta ner igen.
Triceps. Håll bandet med ena handen på axeln, så kort som du orkar.
Dra den sakta mot taket tills armen är rakt upp och dra saktar ner den
igen.
Axlar. Håll bandet mot din mage och dra sakta med rak arm uppåt,
bakåt. För att minska slitage i armen, så dra den inte enda ner utan
stanna bara en decimeter ner där muskeln släpper.
Rygg. Sätt bandet kring en stolpe. Håll bandet där du tycker du får lagom
motstånd. Dra bak och släpp sakta fram igen. Om du håller armarna tätare
intill kroppen, som här, så tar det mellan skulderbladen. Om du håller
armarna bredare så tar det bredare över ryggen.
Absolut bästa magövningen: "plankan". Ligg på tårna och armbågarna
och håll upp kroppen så länge du kan - rak. Jag ligger så och räknar till
50 sekunder. Gör även 100 vanliga situps. se nedan.
Om du, som här håller upp benen, så tar det även längre ner på magen.
Armhävningar. För tjejer är det helt ok att ha knäna i tycker jag;)
Gör så många du kan X tre reps.
Rumpan. Knyt ihop benen med gummibandet. Dra sakta upp översta
benet och sakta tillbaka igen. Sedan kan du ha undre benet rakt och
lyfta det från marken för att träna insida lår.
Rumpan igen. Knyt ihop benen. Stå på ena knät och lyft det andra benet
rakt från rak horisontell linje så högt du kan.
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 C. Breisand
skriven :

Vad duktig du är!