Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Äta fett och grönsaker = bästa kosten?

http://www.expressen.se/halsa/1.1758581/mattat-fett-kan-vara-nyttigt
Just nu följer jag debatt och forskning om fett-dieten....det vill säga LCHF; "Low Carb High Fat" = Lite kolhydrater, mycket fett.
Det finns dem som säger att vi inte ska ta bort kolhydrater, att det är rent skadligt att göra det.
Sen finns det då dem som säger att det är just kolhydrater, speciellt förstås snabba sådada, som gör att vi blir sjuka och feta.
Jag är ingen expert och jag förordar ingen speciell diet.
Jag tycker det viktiga är balans; framför allt mellan kalorier och förbränning. Inkomster i balans med utgifter, med ett enklare uttryck.
Men jag är öppen och följer forskningen med intresse.
Både kolhydrater och fett är energi. Jag förstår också att fettet är viktigare än kolhydraterna eftersom våra organ, så även hjärnan, är inbäddade i fett. Försvinner vårat fett så kan vi dö eftersom våra organ då blir skadade. Det vet man om man har kunskaper om anorexi.
Jag vet också att kolhydraterna får vårat blodsocker i en berg-och dalbana, medans fettet ger oss jämnt blodsocker. Vi blir också mättare av fett och äter därför mindre mängd.
Hm, jag är nog positiv till  LCHF-dieten överlag, men är osäker när det gäller elitidrottare och andra högpresterande motionärer....ännu. Vi får se vad forkningen säger framöver.
Fortsättning följer...
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: