Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Stress-relaterade sjukdomar...



Jag pluggar på om stress just nu....läser och skriver av det som jag vill spara. PUH! Var tvungen att ta en paus nu. Men det är väldigt intressant och nyttigt att lära sig om hur kroppen fungerar vid stress.
En sak jag nu lärt mig är att det är inte stress i sig som är farligt utan brist på återhämtingen. Det vill säga att om vi utsätts för plötsliga händelser eller psykisk /fysisk belastning så reagerar kroppen på med en stressreaktion, men det är helt ok eftersom vi då behöver mer energi, vaksamhet, uppmärksamhet och så vidare. Men om stressen fortsätter och fortsätter under lång tid och vi inte ser till att återhämta oss, alltså se till att stressreaktionen försvinner så att vi kan känna oss avslappnade och lugna, då är det skadligt för oss.
Och skadorna kan då vara: risk för olika sjukdomar, bl.a. cancer, diabetes, hjärt -och kärlsjukdomar, barnlöshet, depression, oro med mera.

Mm, tänk på det goa vänner! Var rädda om er och se till att ni sover minst 8 timmar, har avslappningsstunder och motionerar tillräckligt.
Kram till alla!
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Jenny
skriven :

Du har så rätt så! Läste själv om stress när jag pluggade. Det är intressant!