Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Alkohol ger dig mindre hjärna!

Idag på morgonen åkte jag till stan, helt i onödan. Trodde nämligen det var idag jag skulle träffa en coach på Trygghetsstiftelsen, men det visade sig vara nästa tisdag. Äh, vad gör väl det? Det goda med detta var att jag hittade intressanta artiklar i tidningar på tåget.
I DN idag finns en artikel som jag nu ska citera ur:
"Ju mer alkohol du dricker, desto mer krymper din hjärna. Kvinnors hjärnor är extra känsliga, visar en ny stor studie.
- Det här är jätteintressant. Studien visar att man ska vara försiktig med alkohol, säger Sven Andréasson, alkoholforskare och avdelningschef vid Statens folkhälsoinstitut. (varför då ej skippa det helt, undrar jag.) Amerikanska forskaren Carol Ann Paul vid Wellesley Collage och hennes kolleger har mätt hjärnans volym hos mer än 1800 friska kvinnor och män i åldrarna 33 till 88 år med hjälp av magnetkamera. Deltagarna har också uppgett hur mycket alkohol de dricker per vecka....Det fanns ett tydligt samband mellan alkoholintag och storleken på hjärnan. Ju större alkoholkonsumtion desto mindre hjärnvolym. Studien visar att det räcker med små mängder alkohol för att hjärnan ska påverkas.....osv.
Då undrar jag bara: hur kan man överhuvudtaget försvara alkohol??? Idag när vi ser vad den gör för skada, både på enskilda personer och samhället i övrigt.
Dessutom har systembolaget mittuppslaget i Metro med varningar för att alkohol skulle säljas i livsmedelsbutiker. Att det leder till:
Det blir enklare att köpa alkohol, det säljs på ett mer aktivt sätt, ålderskontrollen på köpare blir sämre, folk köper mer, fler blir beroende, fler kommer då att bo ihop med någon som dricker för mycket (idag är det ca 400.000 barn som bor så), fler blir misshandlade, fler blir aggressiva, fler orkar mindre, fler ringer till jobbet och säger att de är sjuka, folk blir fullare, trycket på vården ökar, fler dör i förtid, fler blir sjukskrivna och sjuka och då får deras kollegor jobba hårdare, fler tappar omdömet osv.....ja, vad säger man? Jag tycker det sjuka är att man försvarar alkohol alls efter all forskning och sunt förnuft!
Som om inte det är nog med mitt nerklankande på alkoholen, så ska jag också klanka ner på tobaken; en artikel i Metro berättar om en undersökning att rökning förkortar en mans liv med 10år. Just rökning i medelåldern hos män har de undersökt. De medelålders männens tobaksrökning och riskfaktorer kartlades på 70- talet och de uppgifterna jämfördes sedan år 2000 med dödssiffrorna för samma män.

Alkohol......                                ......och tobak - för en sjuk värld!

Det är kul att läsa och så småningom få jobba med friskvård!!!
Det härliga är att man som människa alltid kan stanna upp, byta inriktning på sitt liv från det osunda till ett sunt, friskt liv och må prima! Alla har den chansen - ta den idag:)
DAGENS TIPS: Fundera inte på vem du är utan på vem du VILL vara - skapa en målbild av dig själv och börja arbeta mot det målet. Du kan verkligen överraska dig själv med den positiva förändring du kommer gå igenom till ditt nya jag!!

kram!

Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar: