Wellness By Camilla

Medelålderns ljuvliga stadie av livslust, erfarenheter, hälsa, resor och relationer. Välkommen!

Barn vet inte vad stress är

Alltså.....barn vet inte vad stress är! De lever precis som man ska, nämligen helt i nuet!
Detta tänker jag på de gånger då jag själv är stressad, har bråttom, och måste skynda, skynda....har ni försökt skynda på ett barn? Det är inte lätt för de vet nämligen inte riktigt vad det är.

På morgonen ibland om tiden börjar bli knapp och Olivia sitter och äter frukost så säger jag "nu måste du skynda på för nu börjar det bli bråttom" . Vad händer? Ja, inte äter hon snabbare iallafall. Snarare börjar hon snurra hit och dit på stolen samtidigt som hon börjar sjunga på en sång. Mackan låter hon ligga så länge....
Ja, men stackars barn! Varför ska vi vara så idiotiska vi vuxna, så att barnen ska få lida för att vi inte kan vara ute i god tid??? Detta är verkligen bedrövligt! 
Nej, vi ska ha barnen som förebilder när det gäller detta. Njut av nuet! Ta det i lugn takt. Starta i god tid. Resan är målet.

Tänk vad mycket vi vuxna missar! Vi ser framåt för långt, sätter upp mål långt bort i fjärran och undrar när vi ska hamna där. Vi missar detaljer här och nu. Sen undrar vi varför vi har så svårt att bli tillfredsställda, varför vi har såna stress-syndrom, varför livet är så tungt!?

Total avslappning är att vara här och nu. Känna efter hur det känns, lyssna, titta, använda alla våra sinnen just nu. Det är väldigt tillfredsställande! Ja, rentav lyckobringande!

Barn är kloka - lyssna och lär!
Det du inte vettigt kan förklara för ett barn - är helt enkelt inte vettigt!

Försök förklara för ett barn vad abort är för något............................
Försök förklara varför man ska dricka alkohol......................................
Varför vuxna bråkar......................................
Varför det är krig i världen.............................
Varför man ska röka.......................................

Detta är ett bra test har jag kommit på. Allt som inte låter riktigt klokt i ett barns öron ÄR INTE RIKTIGT KLOKT!

kram och godnatt!



En mycket klok treårig tjej! Jag lär mig av henne varje dag.................
Namn:
Kom ihåg mig?
Mailadress (publiceras ej):
URL/bloggadress:
Kommentar:
1 Angelica Wallin
skriven :

Du skriver så bra Camilla! Jag ser dig framför mig när du skriver =)...Du är så härlig att lyssna på! Saknar dig!